Persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten
SWOT-analyse

Onderbouwing SWOT-analyse
Als ik kijk naar mijn ingevulde SWOT-analyse valt het mij vooral op dat ik erg perfectionistisch ben. Dit is een positieve eigenschap van mezelf, omdat ik altijd veel tijd vrij maak voor mijn patiënten, secuur te werk ga en niet zomaar iets zal doen wat ik nog nooit heb gedaan. Dit maakt dat ik veilig te werk ga een goede kwaliteit van zorg lever. Soms kan ik doordraaien in mijn perfectionisme, waardoor het ook een verbeterpunt is voor mij. Als ik doordraai in mijn perfectionisme kan ik vaker dingen gaan controleren, zoals bij het uitvoeren van een handeling of het geven van medicatie. Doordat ik vaker dingen extra ga controleren, kost dit mij meer tijd. Hierdoor kan ik meer aan mezelf gaan twijfelen en ga ik me meer onzeker voelen. Dit maakt dan ook dat ik het lastig vind om nieuwe dingen te doen, omdat ik bang ben dat het fout kan gaan. Wel ben ik erg gemotiveerd en geef niet zomaar op. Ik zal daarom wel nieuwe dingen aanpakken, maar heb ik soms een extra duwtje in de rug nodig. Als ik zou gaan werken als verpleegkundige zou ik meer in mezelf gaan moeten geloven, omdat ik anders waarschijnlijk vast ga lopen. Op het moment dat ik meer in mezelf geloof, ga ik meer vertrouwen krijgen in mezelf dat ik het kan. Als ik kijk naar mijn sterke punten kan ik deze goed inzetten in de toekomst. Als ik oncologie verpleegkundige wil worden, is het van belang dat ik stil sta bij de mentale gezondheid van de patiënt. Mijn sterkte punten, waaronder empathisch, goed in gesprekken voeren en het bieden van een luisterend oor, kan ik dan goed inzetten.
Leerstijlentest
Om een goed beeld te krijgen van mijn leerstijl heb ik een leerstijlentest gedaan. De uitslag van de test is dat ik een denker ben. Een denker heeft vooral een leerstijlvoorkeur van waarnemen en denken. Hiernaast kan een denker een probleem goed analyseren en kan een overzicht maken van verzamelende gegevens (Testcentrum Groei, z.d.).
Als ik kijk naar de test kan ik me goed vinden in deze leerstijl. Als ik de leerstijlentest reflecteer naar de praktijk, kan ik me hier ook goed in vinden. Op het moment dat ik een nieuwe handeling ga uitvoeren in de praktijk wil ik eerst altijd meekijken hoe dit gaat. Ik vind het lastig om alleen af te gaan op het protocol, zonder dat ik hier een beeld bij heb. Nadat ik mee heb gekeken, wil ik eerst in mijn hoofd op een rijtje krijgen hoe ik dat uiteindelijk zelf ga uitvoeren. Hiervoor zal ik eerst nog een keer het protocol willen doornemen, om zeker te weten dat ik de handeling goed ga uitvoeren. Als ik dit koppel aan de praktijk, is dit iets waar ik nog aan wil werken. Als je werkzaam bent als verpleegkundige ben je vaak erg druk en moet je prioriteiten stellen. Er is vaak geen tijd om uren lang stil te staan bij iets. Voor in de toekomst wil ik meer vertrouwen krijgen in mezelf dat ik iets kan uitvoeren nadat ik de handeling één keer heb gezien en het protocol heb gelezen. Vaak wil ik dat er nog iemand met me mee kijkt, maar deze onzekerheid moet ik los gaan laten als ik echt ga werken als verpleegkundige.