Keuze voor de interne workshops en de externe activiteiten 

Op basis van de ingevulde zelfassessment heb ik de interne workshops en de externe activiteiten gekozen. De workshops heb ik vooral gekozen om meer kennis te krijgen voor mijn toekomstige beroep en zodat ik meer zelfvertrouwen krijg over deze onderwerpen. De externe activiteiten heb ik gekozen zodat ik beter weet welke richting ik op wil voor mijn beroep in de toekomst. Hiernaast wilde ik uit mijn comfortzone stappen door ook een workshop te kiezen die ik juist nog lastig vind.

Interne workshops

Workshop: "Als woorden tekort schieten"

Ik heb ervoor gekozen om de workshop "Als woorden tekort schieten" te kiezen, omdat je hier in de praktijk vaak mee te maken krijgt. Op mijn stage heb ik vaker te maken gehad met patiënten die opmerkingen maakte zoals: "Ik zie het allemaal niet meer zitten" of "geef mij maar een pilletje". Als verpleegkundige schrik je in eerste instantie van deze opmerkingen en hierna is het lastig om een juiste reactie te geven. Zelf denk ik dat ik al goed kan stilstaan bij de emoties van de patiënt en dat ik hier ook  goed op kan reageren. Wat ik wel nog lastig vind is om niet uren lang door te gaan in de emotie van de patiënt. Hiernaast vind ik het moeilijk om het gesprek op een gepaste manier af te sluiten, op het moment van drukte, zonder dat de patiënt zich ongehoord voelt. Dit sluit aan op mijn verbeterpunt "Moeite met het stellen van prioriteiten op het moment van drukte". Door deel te nemen aan de workshop heb ik geleerd dat het goed is om eerlijk te zijn tegen je patiënt en te benoemen dat je door moet met je werkzaamheden. Op dit moment kan je aanbieden om op een later moment terug te komen, zodat de patiënt zijn of haar verhaal wel nog kan afmaken. Hiernaast is het ook fijn om de patiënt te bedanken voor het delen van zijn emoties, waardoor je laat zien dat je het een waardevol moment vond. Als toekomstig verpleegkundige wil ik dit gaan toepassen in de praktijk, zodat ik mijn prioriteiten beter kan stellen en niet vastloop in het uitvoeren van mijn taken. Wel blijf ik nog steeds stil staan bij de emoties van de patiënt, maar vooral op de momenten dat ik hier echt de tijd voor kan nemen en niet op de momenten dat ik nog veel moet doen.

Workshop: "Wondzorg"

Ik heb voor de workshop "Wondzorg" gekozen, omdat ik graag meer kennis wilde opdoen over dit onderwerp. In de praktijk ben ik nog niet heel vaak in aanraking gekomen met wondzorg en daarom wilde ik meer tips en tricks leren tijdens deze workshop. Zelf kijk ik normaal gesproken  altijd eerst mee met een handeling, voordat ik het zelf doe. Bij wondzorg is dit niet altijd haalbaar, omdat elke wond anders is en een ander behandelplan nodig heeft. Als ik later werkzaam ben als verpleegkundige kan ik niet bij elke wond vragen of iemand het eerst voor wil doen, voordat ik het zelf kan uitvoeren. Dit sluit aan op mijn verbeterpunt "Soms te onzeker en te perfectionistisch". Door het volgen van deze workshop heb ik meer handvaten gekregen over welke stappen ik moet volgen tijdens het verzorgen van een wond. We hebben een classificatiemodel doorgenomen waar per wond staat welke behandeling nodig is. Door het krijgen van deze tip kan ik als verpleegkundige in de toekomst dit model gebruiken. Hierdoor weet ik dat ik een goede behandeling toepas voor de wond en hoef ik hier niet meer onzeker over te zijn.

Workshop: "Acute zorg"

Ik heb gekozen voor de workshop "Acute zorg", omdat ik meer wilde oefenen met het handelen tijdens een acute situatie. Tijdens het lopen van stages heb ik gemerkt dat ik zenuwachtig kan worden van acute situaties. Het liefst heb ik controle op de situatie en gebeuren er zo min mogelijk gekke dingen. Dit sluit aan op mijn verbeterpunt "Nieuwe dingen doen uitstellen, omdat ik geen fouten wil maken".  Natuurlijk is dit in de zorg bijna onmogelijk en zullen er op elke werkplek acute situaties voordoen. Hoe meer stage ervaring ik heb opgedaan, hoe beter ik om kan gaan met acute situaties. Ik wilde de workshop acute zorg volgen om te oefenen met verschillende casussen, zodat mijn kennis wordt vergroot. Door het volgen van de workshop acute zorg heb ik de ABCDE-methode gebruikt bij verschillende casussen. Doordat ik hier mee heb geoefend, kan ik als toekomstig verpleegkundige steeds meer acute situaties gaan herkennen en weet ik hoe ik de ABCDE-methode op een goede manier moet gebruiken. Tenslotte ben ik uit mijn comfortzone gestapt om deze workshop te kiezen, omdat ik acute dingen vaak spannend vind. Hierdoor heb ik leiderschap getoond in mijn ontwikkeling als verpleegkundige.

Externe activiteiten

Meegelopen met de diabetesverpleegkundige

Ik heb ervoor gekozen om de externe activiteit "Meelopen met de diabetesverpleegkundige, omdat ik dit al een lange tijd wilde doen. Vanaf dat ik diabetes heb gekregen, heb ik in mijn hoofd gehad dat ik misschien ooit in de toekomst diabetesverpleegkundige wilde worden. Door het volgen van een externe activiteit zag ik mijn kans om dit te kunnen doen. Door het volgen van deze externe activiteit weet ik nu beter wat de taken zijn van een diabetesverpleegkundige. Hiernaast ben ik nog meer geïnteresseerd geraakt in dit beroep, omdat je veel bezig bent met gespreksvoering en het geven van voorlichting en instructie, wat ik erg leuk en interessant vind om te doen. Wel ben ik er achter gekomen dat je als diabetesverpleegkundige veel achter een bureau zit en veel administratieve taken moet uitvoeren. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik nog niet meteen diabetesverpleegkundige wil worden, maar dat ik eerst nog mijn energie en kennis kwijt wil op een afdeling. 

Symposium gevolgd

Op de Hogeschool Rotterdam heb ik één symposium gevolgd. Tijdens dit symposium hebben drie personen hun beroep aan ons gepresenteerd. Het eerste beroep ging over werken bij de SEH of bij de IC. Het tweede beroep ging over het beroep regieverpleegkundige en het derde beroep ging over het werken bij de defensie als verpleegkundige. Ik heb dit symposium gevolgd om te oriënteren of één van deze beroepen mij aansprak. Tijdens het volgen van dit symposium ben ik erachter gekomen dat het worden van een regieverpleegkundige mij wel aanspreekt. Als regieverpleegkundige ben je bezig met plannen en kwaliteit bevorderen. Dit zijn twee onderwerpen waar ik zelf erg geïnteresseerd in ben. Door het volgen van dit symposium ga ik er over nadenken of ik dit beroep misschien ooit wil uitoefenen. De overige twee beroepen waren niet iets voor mij, omdat deze te acuut en te heftig zijn voor mij. Deze beroepen kan ik uitsluiten voor mijn uiteindelijke keuze.

Module slaap en onregelmatige dienst gevolgd 

Ik heb de module slaap en onregelmatige dienst gevolgd als laatste externe activiteit. Ik heb gekozen voor deze activiteit, omdat je in de zorg veel te maken gaat krijgen met onregelmatige diensten, waardoor je slaapritme gaat veranderen. Iets waar ik nog een beetje tegenop zie als ik ga werken, is het werken van onregelmatige diensten. Dit komt mede doordat ik diabetes heb en daardoor mijn bloedsuikers meer gaan schommelen. Hierdoor kan ik minder lekker in mijn vel gaan zitten. Hiernaast ben ik vaak minder uitgerust als ik veel onregelmatige diensten draai en raak ik mijn ritme in de week kwijt. Door het volgen van deze module hoopte ik wat meer tips te krijgen, zodat ik hier beter mee om kon gaan. Door het volgen van deze module weet ik nog beter dat voldoende slaap erg belangrijk is en dat het van belang is om voor het slapen niet teveel op je beeldscherm te kijken of ongezond te eten. Dit heeft namelijk invloed op je slaap en werkritme.

Leven Lang Leren-Jasmijn Weeda 
Alle rechten voorbehouden 2024
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin